Over het plan
Wat gaan jullie bouwen?
Sinds september 2022 werken we aan de herontwikkeling van Weesperzijde 190. Het gebouw wordt grotendeels een kantoor, met op de onderste verdiepingen verschillende (publiek toegankelijke) voorzieningen
Hoe hoog wordt het gebouw?
Het gebouw wordt ongeveer 61 meter hoog. Nu is het 57 meter.
Komt er meer schaduw door de nieuwbouw?
Nee, de schaduwvorming blijft vergelijkbaar met de huidige situatie.
Hoeveel kantoorruimtes komen er in het toekomstige gebouw?
Het aantal kantoorruimtes is nog niet bekend, omdat het gebouw zo wordt ontwikkeld dat het flexibel en duurzaam verhuurd kan worden aan meerdere grote kantoorhuurders.
Hoe groot is het gebouw dan?
Het huidige gebouw is nu ongeveer 63.000 m² groot, met ongeveer 41.000 m² kantoorruimte en 22.000 m² parkeergarage en souterrain. Na de herontwikkeling komt er ongeveer 5.200 m² kantoorruimte bij.
Wat voor soort bedrijven komen hier straks te zitten?
We verwachten innovatieve bedrijven aan te trekken die duurzaamheid belangrijk vinden.
Wat voor voorzieningen komen er in het gebouw?
De begane grond en de -1 laag vormen het kloppende hart van het gebouw, waar de (semi-publieke) voorzieningen samenkomen. De definitieve invulling wordt in samenwerking met de gemeente bepaald, maar we hebben al enkele concrete ideeën gedeeld. Denk aan een restaurant met terras aan de Amstel, een cocktailbar in het souterrain en kleine winkels bij het station die aansluiten bij- en een aanvulling zijn op het huidige aanbod in de buurt. De openbare entreehal zal een breed scala aan functies bieden, zoals verschillende lunchplekken en ruimtes voor presentaties, evenementen of om simpelweg te ontspannen.
Zijn deze voorzieningen ook toegankelijk voor mensen uit de buurt?
Ja, het merendeel van de voorzieningen is toegankelijk voor mensen uit de buurt.
Hoe zit dat met eventuele geluidshinder vanaf het terras?
Het terras wordt omsloten door het gebouw, wat de geluidoverdracht beperkt. Met de toekomstige gebruiker maken we afspraken over openingstijden. Dit wordt verder uitgewerkt, waarbij we rekening houden met eventuele zorgen en aandachtspunten van de buurt.
Tot hoe laat mag het terras van de horecavoorziening open zijn?
Dit is nog niet bekend en wordt nog verder uitgewerkt in samenspraak met de gemeente. Er wordt hierbij rekening gehouden met de buurt.
Zijn er al huurprijzen bekend?
Nee, dat kan later worden vastgesteld na een marktanalyse.
Komen er ook woningen in het gebouw?
Nee, er komen geen woningen in het gebouw. Na het uitwerken van een veelvoud aan studies, zijn we tot de conclusie gekomen dat een hoogbouw-woontoren boven op de parkeergarage niet haalbaar is.
Hoe ziet het toekomstige gebouw eruit qua ontwerp?
Het ontwerp van het toekomstige gebouw combineert toegankelijkheid met het behoud van zijn brutalistische karakter. Om het gebouw uitnodigender te maken, zijn grotere ramen toegevoegd, wat meer natuurlijk licht binnenlaat en een open uitstraling creëert. De entree is opnieuw ontworpen om uitnodigender te zijn, en er is een publieke boardwalk toegevoegd die een verbindende functie vervult voor bezoekers en voorbijgangers. Ondanks deze verbeteringen blijven de kenmerkende elementen van het brutalistische ontwerp behouden en gerespecteerd.
Kunnen de oude gevelelementen niet blijven zitten?
De gevelelementen kunnen niet worden hergebruikt vanwege asbest in de constructie en het gebrek aan isolatiemogelijkheden.
Proces & planning
Welke werkzaamheden staan er komende tijd op de planning?
Momenteel zijn we bezig met de asbestsanering, die naar verwachting begin 2025 is afgerond. Zodra we de nieuwe bouwvergunning hebben, starten we met de geveldemontage, waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2026.
Waarom sluit de planning niet overal aan? Wat gebeurt er in de tussentijd?
Dit komt door de wettelijke doorlooptijden en beslistermijnen van de gemeente. In de tussentijd voeren we kleine, niet-vergunning plichtige werkzaamheden uit en beveiligen we het gebouw.
Wanneer wordt het gebouw opgeleverd?
We verwachten eind 2029 of begin 2030. Dit is indicatief en afhankelijk van externe factoren.
Hoe stemmen jullie je werkzaamheden af met andere partijen die in het gebied bouwen?
We hebben regelmatig overleg met alle partijen in het gebied om de werkzaamheden op elkaar af te stemmen.
De werkzaamheden
Is er al een aannemer bekend?
Nee, er is nog geen aannemer bekend. Per fase van het project wordt een aannemer geselecteerd. Zodra hier meer over bekend is informeren we de omgeving.
Wat zijn de werktijden van de aannemer?
De werktijden van de aannemer, conform de omgevingsvergunning, zijn maandag t/m zaterdag van 07.00 t/m 19.00 uur. In de praktijk zal er veelal van maandag t/m vrijdag van 07.00 t/m 17.00 uur gewerkt worden.
Verwachten jullie overlast te veroorzaken?
Bouwen in een bestaande omgeving gaat helaas niet ongemerkt voorbij. We vinden het belangrijk dat de werkzaamheden met aandacht voor de omgeving worden uitgevoerd. We informeren de buurt tijdig over de werkzaamheden en verwachte hinder, en stemmen waar nodig af.
In welke periode verwachten jullie de meeste overlast te veroorzaken?
De meeste overlast wordt verwacht in 2027, tijdens de realisatie van de nieuwe constructie. We informeren de buurt hier tijdig over en staan open voor vragen en aandachtspunten.
Hoe gaan jullie om met schade door bouwwerkzaamheden?
Er zijn bouwkundige opnames uitgevoerd in het risicogebied van onze werkzaamheden. Deze worden voor de start bouw nogmaals uitgevoerd. Mocht er door het werk schade aan een pand ontstaan, dan helpt deze opname om de schade goed af te handelen.
Hoe worden bouwwerkzaamheden zoals trillingen en geluid gemonitord?
We plaatsen in overleg met de aannemer geluids- en trillingsmeters waar nodig.
Hoe wordt de veiligheid op en rond de bouwplaats gewaarborgd?
Het terrein wordt afgeschermd met bouwhekken en beveiligd door een professioneel beveiligingsbedrijf (FSB), dat 24/7 toezicht houdt.
Wat wordt de route van het bouwverkeer?
De route van het bouwverkeer is op dit moment nog niet definitief vastgesteld. We zijn hierover in overleg met de gemeente Amsterdam, Stadgenoot en Ballast Nedam. Samen stemmen we de bouwplaatsen en aanrijroutes zorgvuldig af. De verwachting is dat de Weesperzijde een belangrijke route zal worden, maar het is nog niet zeker of deze voor zowel inkomend als uitgaand bouwverkeer gebruikt zal worden. Zodra hier meer duidelijkheid over is, informeren we u.
Hoe is het laden & lossen geregeld?
We streven ernaar om het laden en lossen binnen de bouwplaats te laten plaatsvinden. Op dit moment zijn we hierover nog in overleg met de gemeente Amsterdam, Stadgenoot en Ballast Nedam. We onderzoeken de mogelijkheden voor een ruimere bouwplaats, zodat we veilig kunnen laden en lossen op eigen terrein en de gevelonderdelen veilig kunnen demonteren. Zodra hier meer duidelijkheid over is, informeren we u.
Hoe zit het met riolering?
Omdat er geen hevige sloop- of grondwerkzaamheden plaatsvinden, verwachten we geen gevolgen voor de riolering. We hergebruiken de huidige huisaansluitingen.
En hoe gaan jullie om met ongedierte?
We hebben aan het begin van de werkzaamheden in 2022 een ongediertespecialist ingeschakeld. Er zijn verschillende bestrijdingsmaatregelen getroffen, waaronder het plaatsen van rattenvallen die regelmatig worden gecontroleerd en onderhouden. We zorgen er ook voor dat het bouwterrein en de omliggende omheining schoon en vrij van afval blijven om ongedierte te voorkomen.
Verkeer en parkeren
Welke impact hebben jullie plannen op de huidige verkeerssituatie?
Dit ligt aan de uiteindelijke inrichting van de openbare ruimte. Deze wordt verzorgd door Gemeente Amsterdam.
Hoe wordt het verkeer richting het pand straks ontsloten?
Auto’s verlaten het terrein via het Amstelplein. Bestaande toegangen voor fietsers en voetgangers blijven behouden, met nieuwe routes toegevoegd.
Waar wordt er geparkeerd door gebruikers van het gebouw?
In de parkeergarage is ruimte voor circa 180 auto’s en 1.500 fietsen.
Is er onderzoek gedaan naar de verkeersbewegingen en wat zal dit betekenen?
Ja, in samenwerking met onze mobiliteitsadviseur Goudappel wordt een verkeersstudie uitgevoerd. Omdat het aantal auto parkeerplekken sterk wordt verminderd, verwachten we minder verkeersbewegingen.
Hoe gaan jullie om met toenemende verkeershinder in het gebied?
Indien nodig zetten we verkeersregelaars in.
Ontwikkelingen in de omgeving
Hoe houden jullie rekening met de andere projecten in de buurt?
Tussen de verschillende partijen in het gebied vindt regelmatig overleg plaats. De gemeente is ook aanwezig tijdens deze overleggen.
Zijn er gevolgen voor de infrastructuur rondom het projectgebied?
Er ontstaan meer verkeersbewegingen van vrachtverkeer. De oorzaak hiervan is dat er materialen toe- en afgevoerd moeten worden richting en vanaf de bouwplaats.
Omgevingscommunicatie
Hoe worden we geïnformeerd over de voortgang van het project?
Via onze website www.weesperzijde190.nl en via onze digitale nieuwsbrief houden wij u op de hoogte. Daarnaast sturen we bij belangrijke mijlpalen brieven in de directe omgeving en wanneer er behoefte is aan een persoonlijke toelichting kan er altijd een afspraak gemaakt worden.
Waar kan ik terecht voor vragen of klachten tijdens de bouw?
Onze omgevingsmanager Danielle Hasenbos is bereikbaar via bouw@weesperzijde190.nl voor vragen, klachten, zorgen en aandachtspunten.
Hoe blijf ik op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen/voortgang?
Als u zich inschrijft voor onze nieuwsbrief wordt u automatisch op de hoogte gehouden van de voortgang en belangrijkste ontwikkelingen. Inschrijven kan via www.weesperzijde190.nl.
Kunnen bewoners nog meedenken over deze ontwikkeling?
Wij staan open voor reacties en aandachtspunten en zullen hier serieus naar kijken en terugkoppeling geven waarom dit wel- of niet meegenomen kan worden.